Recenzija filma: The breakfast club/ Svi smo mi bizarni

Nakon četiri mjeseca aktivnog vođenja bloga, vrijeme je da otvorimo kutak za filmove. Prije nego li počnem, voljela bih naglasiti kako nisam stručnjak i da će se moje recenzije bazirati na nekim činjenicama koje sam prethodno istražila, a ponajviše će biti riječ o tome koje su se emocije pobudile te zašto volim i preporučujem neki film.

Za prvo recenziranje, odabrala sam svoj omiljeni film svih vremena – The breakfast club ili kako su ga kod nas preveli, Klub ranoranilaca.

Petero, naizgled potpuno različitih srednjoškolaca, subotnje jutro provodi u školskoj knjižnici kako bi odslužili kaznu koju su dobili iz različitih razloga. Njihov zadatak je napisati esej o tome kako vide sami sebe, no umjesto toga, napisat će tekst u kojem navode kako je zadatak besmislen, jer bez obzira na to kako oni vide sami sebe, školske ustanove će ih kategorizirati kao mozgove, princeze, sportaše, kriminalce i luđake. Zajedničko provedeno vrijeme i međusobne interakcije, doveste će ih do spoznaje, da ipak nisu toliko različiti…

Claire (Molly Ringwald – “princeza”

Klasičan prikaz najpopularnije djevojke, kojoj su na prvom mjestu izgled i status. Završila je u školskoj knjižnici radi markiranja kako bi išla u šoping. Svi žele živjeti njezinim životom koji nalikuje savršenom, ali ispod cijele te ulaštene površine, krije se nešto sasvim drugo…

Andrew (Emilio Estevez) – “sportaš”

Zlatni dečko, kojemu je najbitnije mišljenje oca. Njegov fokus je usmjeren na sport u kojem vidi svoju budućnost – hrvanje. U kazni je završio radi zlostavljanja. Kako bi stekao očevo poštovanje, maltretira slabije od sebe. On je dokaz da kada ganjaš nametnute snove i ponašaš se prema tuđim očekivanjima, teško da onda ima mjesta iskrenoj sreći.

Allison (Ally Sheedy) – “luđakinja

Ona je povučena i neshvaćena umjetnička duša, koja nema nikakav socijalni život. Iako rijetko kada govori, sve promatra i analizira. Iako imamo samo dva ženska lika, moram priznati kako mrvicu favoriziram Allison. Njezin lik mi je nešto posebno i iskače iz svih okvira. Zbog svojeg specifičnog i pomalo čudnog ponašanja, smatraju je takozvanom otpadnicom i luđakinjom.

Brian ( Anthony Michael Hall) – “mozak”

On je jedan od onih tinejdžera na kojem roditelji vrše preveliki pritisak radi ocjena. Život mu se svodi na učenje, a slobodno vrijeme provodi u školskom klubu za fiziku i matematiku. Upravo zbog očekivanja da uvijek bude najbolji, pomisli o samoubojstvu.

Bender (Judd Nelson) – “kriminalac”

Posljednji, ali ne i manje bitan. Buntovnik ili kako bi ga svrstali u gore odgovarajuću kategoriju, kriminalac. U očima profesora on je jedan od onih učenika bez budućnosti. Problematičan, bez dlake na jeziku. Njegov otac je alkoholičar koji ga zlostavlja, fizički i psihički. Kako bi što manje vremena proveo doma, namjerno svojim nepodopštinama i proturječjem izaziva profesora i time si osigurava subote u školi, daleko od oca.

Režiser i scenarist je John Hughes koji se proslavio ovim kultnim filmom. Mnogo je razloga zašto obožavam ovaj film, pa ću početi od činjenice kako je uopće snimljen. Kada je Hughes predao zahtjev u kojem navodi da želi režirati film, naišao je na skepticizam kod investitora zbog nedovoljnog iskustva. Nakon brojnih rasprava, jedva je dobio dopuštenje od investitora da režira film. Razuvjerio ih je skromnim budžetom od milijun dolara i jednosobnim setom.

Radnja ovog filma se pretežno odvija u istoj prostoriji, pa bi neki ovaj film smatrali monotonim i dosadnim. To je samo jedan od razloga zašto ga ja smatram genijalnim. Teško je snimiti film na jednom mjestu, a da uspiješ zadržati pažnju gledaoca i da na pola filma ne počne zijevati. Ovdje je naglasak na dijalozima i psihološkoj razradi, koja je definitivno postignuta.

“When you grow up, your heart dies. “

Obrađuje se tema adolescentne dobi i kritizira se obrazovni sustav. Likovi se smatraju neshvaćenima i nezadovoljni su svojim životom. Rastrgani su između kodeksa svoje generacije i kako profesorskog, tako i roditeljskog autoriteta. Prolaze kroz razna emocionalna iskustva prilikom kojih dolaze do nekih životnih shvaćanja.

“We’re all pretty bizarre. Some of us are just better at hiding it, that’s all”

Profesor Vernon je predstavnik obrazovnog sustava koji tinejdžerima ni malo ne olakšava preživjeti adolescenciju, već upravo suprotno. Vernon je tipičan primjer profesora koji ne mari za učenike i često se koristi prijetnjama kako bi u njima pobudio strah. Učenici se kategoriziraju prema na početku navedenom, i smatra se da mogu biti samo jedno. No, iako su svi oni na prvu toliko različiti, sitne prepirke, spačke i dubokoumne razgovori, pomoći će im da shvate da svatko od njih ima neke svoje probleme i da ništa nije onako kako se čini.

Također nikako ne smijem izostaviti glazbu u ovom filmu, čija se playlista nalazi na mojem mobitelu. Tokom gledanja filma, obavezno obratite pozornost na tekst pjesama. Film ima poseban završetak u kojem Bender s šakom u zraku i osmijehom na licu, prelazi preko školskog igrališta dok u pozadini svira “Don’t you forget about me”. Kao u inat životu i svim lošim stvarima koje donosi.

Nadam se da ćete pogledati film i uživati u svakoj sceni. Ako ste ljubitelj dinamičnih filmova, onda ga možda nećete smatrati zanimljivim i susjeda će vas čuti kako hrčete. No, moj savjet je da mu svakako date priliku i obratite pažnju na same likove. To je sve od mene. Za kraj vam ostavljam podatke na jednom mjestu, triler filma i obje pjesme 🙂

Čitamo se!

Naziv: The breakfast club
Godina: 1985.