Recenzija: Karen M. McManus, Lažljivac među nama – Razotkrijte misterij ubojice

Preporuke knjižničara običnu budu uspješan eksperiment, barem iz moje perspektive, a pogotovo ako se radi o mojoj omiljenoj teti Roberti iz supetarske gradske knjižnice. Kroz godine mojeg posjećivanja malog hrama književnosti na rajskom otoku, ona već zna kakve žanrove preferiram i kojom brzinom čitam kakve knjige. Iako obično dolazim na more s velikim popisom čitanja koji sam prethodno mjesecima slagala u Zagrebu, ponekad mi se dogodi da mi se baš i ne čita sve što sam si predodredila. U takvom slučaju, obratim se svojoj stručnoj savjetodavki koja godišnje čita skoro 100 knjiga i do sad, evo, nisam požalila.

Na hrpicu od tri posuđena manja romana, gurnula mi je jedan poveći, iz Profilove naklade i rekla mi da je interesantan, brzo se čita i dobro će mi leći malo otkrivanja misterija dok ležim na plaži. Lažljivac među nama prvi je roman spisateljice Karen McManus i u kratkim se crtama može opisati kao spoj serija Slatke male lažljivice, Tračerica te filma The Breakfast Club. Radi se o romanu young adult žanra čija je radnja smještena u jednu američku srednju školu. Inače sam prestala čitati romane tog žanra jer sam se nakon dugo godina jednostavno toga malo zasitila, a i više me nisu toliko zanimale zavrzlame srednjoškolskih dana jer sam ih i sama prerasla. Ipak, trebala sam mali odmor za glavu nakon navaljivanja na distopijske romane pa mi je ova knjiga došla kao ugodno iznenađenje.

Roman je podijeljen u tri dijela; Kako Simon kaže, Igra skrivača i Igra istine i izazova; a također se izmjenjuju četiri perspektive četiri glavna lika, koji sve prepričavaju u prvom licu. Perspektive pripovjedača redom se izmjenjuju, a tako pobliže upoznajemo svijest glavnih likova; Bronwyn, Natea, Coopera i Addy. Već u prvih nekoliko stranica upoznajemo i onog najvažnijeg lika oko kojeg se cijela radnja vrti – Simona. Simon je autor tračerske aplikacije Toliko o tome koja, koristeći inicijale učenika njihove škole, otkriva njihove najskrivenije tajne. Simon već dulje vrijeme u šaci drži praktički cijelu školu i nitko nije siguran, nitko se ne može sakriti, nitko ne može sačuvati svoje laži i prevare koje pokušava zataškati.

Na produžnu nastavu za kaznu što su na sat unijeli mobitele, pozvani su redom Bronwyn, marljiva učenica kojoj slijedi školovanje na Yaleu, Addy, tipična princeza koja najviše od svega voli svojeg dečka Jakea, Cooper, uspješni igrač bejzbola s velikom sportskom karijerom na pragu, Nate, mladi prijestupnik zakona koji je na uvjetnoj kazni zbog dilanja te naravno, Simon, onaj koji razotkriva lašce.

No, kad iz učionice gdje se našlo pet učenika, živi izađu samo njih četvero, pokreće se krug prisilnih prijateljstava, skrivanja i razotkrivanja – sve, samo da bi se pronašao ubojica koji se riješio Simona.

Zanimljivo je pratiti četiri različita lika kako postupno stupaju u međusobne kontakte, kako nesigurno pokušavaju otkriti tko je među njima ubio Simona, ali i istovremeno se obraniti od optužbi koje im jedna po jedna, sjedaju na račun. Zapravo, svi su mogli imati savršeno dobre razloge da se riješe Simona. Malo prije smrti, Simon se spremao objaviti na internetu sve najdublje tajne upravo onih četvero koji su se posljednji našli u njegovoj blizini. Potpuno je jasno da bi im tim razotkrivanjem svima zagorčao živote i uništio blisku, svijetlu budućnost koja je većinu njih čekala pa je sasvim logično da su poželjeli poduzeti nešto protiv toga.

U svakom trenutku, svatko bi mogao biti kriv, ali i nevin.

Bronwyn skriva nešto što bi joj moglo uništiti fakultetsku karijeru. Cooperova tajna može mu srušiti snove o sportskoj zvijezdi. Addy može izgubiti veliku ljubav. Nate, doduše, nema više što za izgubiti, s obzirom na svoj način života, no je li opravdano zato upirati prstom u njega?

Addy

”Jake još odbija razgovor sa mnom, a silno mi nedostaje. Osjećam se kao da je nešto eksplodiralo u meni pa sad još samo pepeo leprša u mojim krhkim kostima.”

Nate

”Ipak su u mojoj kući proveli pretres. Nepodobni član skupine i žrtveno janje, tako je to Lopezica sročila. Netko tko laže po potrebi i tko bi učinio sve a da i ne trepne kako bi spasio vlastito dupe. Nisam siguran kako točno ulijevam povjerenje nekome s kime nisam razgovarao šest godina.”

Na 400-ak stranica radnja u određenom trenutku postaje pomalo predvidljiva i ponekad, barem je tako meni bilo iz već spomenutih razloga, malo zamorna s obzirom na uzrast likova i njihove srednjoškolske karaktere, no dovoljno je napeto napisano da me roman doveo do kraja čitanja čak malo iznenađenu krajem. Naravno, kod ovakvih polu-detektivskih mystery romana kraj se ne otkriva. To ćete morati pronaći sami u čitanju.

Pred kraj bih rekla još nešto i o likovima, od kojih sam pronašla svoje favorite u Bronwyn i Nateu te njihovom isprepletenom odnosu. Nije da su mi Cooper i Addy bili zamorni, daleko od toga, ali nisam ni bila potpuno ushićena kad bih naišla na njihove dijelove pripovijedanja. Oboje su likovi koji rastu kroz knjigu, kao i, uostalom, svi oni zajedno, no stvar je u tome da me se posebice dojmio zabavan odnos jednog odmetnika u društvu kao što je Nate i marljive, ponekad uštogljene djevojke kao što je Bronwyn. Možda je takav par složen kao tipičan klišej; bad guy – good girl; no meni su svejedno njihovi razgovori izmamili iskren osmijeh na lice.

Bronwyn

”Zuri u mene kao da se sprema sa mnom podijeliti spoznaju o životu i smrti, i o tome kako je svatko u biti nedužan dok mu se ne dokaže krivnja. -Htio sam ti se ispričati zato što sam ukrao Isusa.

Zatečena sam. Nemam pojma o čemu govori. Je li to nekakva vjerska alegorija? -Molim?

-U četvrtom razredu, kad smo izvodili igrokaz s Isusovim rođenjem u Sv. Piusu, ukrao sam Isusa i morala si nositi torbu zamotanu u deku. Oprosti.

Zurim u njega nekoliko sekundi, a onda se napetost povlači i moje tijelo, gotovo obamrlo, kao da najednom klone. Šakom ga lagano udaram u rame, na što se on smije. -Znala sam da si to ti! Zašto si ga maznuo?

-Da te izbacim iz takta.- Ceri se i na trenutak zaboravljam na sve. I tad je već imao predivan osmijeh!”

Lažljivac među nama zanimljivo je štivo ako volite otkrivanje misterija i čitalački povratak u okrilje srednjoškolskih klupa. Osobito je interesantno ako ste pogledali jednu od gore navedenih TV-serija koje se bave sličnim temama ili ako ste ljubitelj likova u The Breakfast Club, koji izuzetno sliče na ove opisane u romanu. Knjiga je pisana jednostavnim, no intrigantnim stilom s izraženim humorom i emotivnim stanjima koje likovi prolaze te je savršeno štivo za opuštanje uz more ili laganu poslijepodnevnu kavu! Svoj primjerak možete nabaviti u knjižarama na Profilovim policama ili jednostavno klikom ovdje.

Nadam se da ćete pronaći Simonovog ubojicu prije no što on na stranicama pronađe vas!