Recenzija: Ti, Caroline Kepnes – Iz uznemirujuće perspektive poremećenog stalkera

Ova je knjiga nešto tako… Wow.

Trudila sam se osmisliti nekakav uvod kojim bih vam mogla zornije predstaviti svoje osjećaje prema ovoj knjizi, no zapela sam na ”wow-efektu” i još se uvijek ne znam domisliti ičemu pametnijem. Možda je samo dovoljno reći da uzmete roman i zaronite u čitanje, jer se tu radi o nečemu toliko drukčijem od svega s čime sam se susrela.

Zapravo je vrlo jednostavno objasniti sinopsis knjige; radi se o psihološkom romanu, a radnja je prepričana od strane glavnog lika Joea Goldberga, koji je poremećeni i ludi stalker. Već je u samom stilu pripovijedanja ovaj roman toliko specifičan; pripovijedanje je većinski u 2. licu. Svi smo se mi kao čitatelji susreli s dužim obraćanjima u 2. licu kad bismo čitali pisma, dnevnike ili nešto duže poruke likova jednih drugima. Cijelu knjigu prepričanu u obraćanju nekome, ipak nikada prije nisam čitala.

Ulaziš u knjižaru i pridržavaš vrata da se ne zalupe. Smiješiš se, posramljena si jer si tako pristojna, nokti su ti prirodni, džemper na V-izrez krem boje i ne mogu odrediti nosiš li grudnjak, ali mislim da ne. Toliko si čista da si prljava i tiho mi uputiš svoju prvu riječ – Bok – iako bi većina samo prošla, ali ne i ti, u tim ležernim ružičastim trapericama i ružičastom prsluku iz Charlotteine mreže, i odakle si?

Kad u njujorškoj knjižari u kojoj radi zamijeti prelijepu studenticu kreativnog pisanja, Guinevere Beck, Joe je odluči potražiti na internetu, nadajući se da će nekako moći stupiti u kontakt s njom. Samo što njegovo traženje ne staje na najobičnijem ukucavanju imena u Google tražilicu (priznajmo, svi to radimo kad upoznamo nekog zanimljivog, a i u današnje doba mislim da rijetko koja osoba ne koristi barem jednu društvenu mrežu). Joe pronalazi svaki mogući detalj o Guinevere Beck, malo pomalo uvlačeći joj se u život spletom (namjernih) slučajnosti.

Naposljetku, Beck postaje Joeova djevojka, a on glavni control-freak njezinog života. Svi koji se približe Beck i počinju sumnjati u Joea, za njega su prijetnja, bile to njezine prijateljice, Chana, Lynn i Peach, koja se najviše drži Beck, ili bio to Beckin bivši dečko Benji. Joe je saznao sve. Apsolutno sve o njezinom životu i zna tko mu predstavlja kakvu prepreku. A on je već iskusan na polju rješavanja prepreka u svom životu…

Nemam moć nad tim stvarima i bolji sam od tebe, znaš to, inače me ne bi držala za ruku i drobila o Peach i činjenici da misli kako joj je netko opet provalio u stan i ukrao neku glupost, što je smiješno jer sam provalio samo jednom i ništa nisam ukrao.

Nevjerojatno je kako je autorica, kojoj je ovo ujedno i prvi objavljeni roman, uspjela dovesti jednog bolesnog čovjeka u poziciju glavnog lika čije se ispovijedi ne mogu prestati čitati. Od prve do zadnje stranice prolazila me jeza, ali uporno sam nastavljala jer sam željela vidjeti i saznati do koje će mjere Joe sljedećeg puta doći. Mislim da je najstrašniji dio čitanja taj što će čitatelj uporno navijati da Joe i Beck završe zajedno, upravo jer sami Joe to toliko želi, a istovremeno će se i užasavati scenarija koji se pred njim odvija, jer to je ispovijest luđaka koji je u potpunosti opsjednut jednom djevojkom.

A najšugavije je to što bi većina kada bi nas vidjela, većina bi naime pomislila da sam ja čudak jer sam te slijedio ovamo. I to je problem s današnjim svijetom, sa ženama.

Meni je osobno u čitanju bilo najfascinantnije pratiti Joeovu struju svijesti. Njegovo prepričavanje nije nimalo stilizirano i uređeno, nikako nije provučeno kroz ono što ja volim nazivati ”filter pristojnosti”. Neću vam lagati, knjiga je u dijelovima poprilično vulgarna, no to joj zapravo i pristaje. Slušamo Joeove direktne misli iz svakoga dana u kojem prati i kontrolira Beckin život i one su dovedene do krajnjih granica groteske i bizarnosti i bolesnih umišljaja. Da, Joe je potpuno i predano zaljubljen u Beck, no kad se ta površina samo malo zagrebe, izlazi sva sila zastrašujućih istina o njemu i redom iznenađuju i šokiraju.

Nemalo puta sam se počela preplašeno smijati (da, to postoji) jer mi je samoj postalo neugodno čitati određene dijelove. Mislim da je najveći utjecaj na mene bio što je cijela ta Joeova potraga za Beck krenula od društvenih mreža. Čovjek se stvarno zapita, koliko toga od svojih života ostavljamo na mreži i koliko je toga dostupno o svima nama? Dovoljan je samo jedan malo inteligentniji stalker i životi odlaze u katastrofalnim pravcima. Prevaranti, umreženost, privatnost i životna intima i brutalne manipulacije, sve je to Kepnes vrhunski ukomponirala i dala publici jedno veliko upozorenje.

Zato bih, od ove čitateljske godine, unatoč tome što još nije gotova, mogla lako izdvojiti Ti u svojih top 5 romana godine.

Ne odgovoriš, ali više se ne brinem i ne bojim. Predobro te poznajem. Znam da zapisuješ ideje u aplikaciju za bilješke na mobitelu. Znam da me ne ignoriraš. Pišeš zato što si nadahnuta, zato što si zadovoljna, zbog mene.

Kao i uvijek, tvoj bijes naposljetku popušta. Mišići ti se opuštaju i moja si nova lutka: Tužna Beck. Ne govoriš. Samo plačeš. Ne opireš se i ima nade. Ljubim ti vrat; ne sviđa ti se to. Nije vrijeme za poljupce, shvaćam. Mnogo se toga treba slegnuti, mnogo je promjena i sunce još neko vrijeme neće izići, pa te njišem i gledam tvoje gole noge na svojima. Tako izgleda ljubav. Znam to. Više me ne pokušavaš izgrepsti. Toliko dugo sjedimo u tišini da si sigurno spremna biti dobra.

Ti je izdana 2014., a dvije godine kasnije autorica je izdala i njezin nastavak pod naslovom Hidden Bodies. Iako sam obično fan nastavaka, pogotovo ako su u pitanju trilogije, ovog mi se puta čini kao da je ova priča trebala imati samo jedan kompaktan završetak. Sama je knjiga toliko čudna i napeta da me pomalo strah vidjeti kako je nastavak sklopljen. Svejedno, planiram čitati i to! Stilus knjiga, nadam se da ćete nas uskoro iznenaditi s prijevodom Hidden Bodies! Do tad, koga zanima, knjigu može pronaći na linku ovdje.

Imate moju veliku preporuku za ovaj psihološki roman. Dugo me nešto nije toliko iznenadilo!